BORCULO – Op 12 december verandert de dienstregeling rond Borculo-Lochem. Dan wordt er een gewijzigde dienstregeling geïntroduceerd met 2 nieuwe buslijnen 57 en 58. De huidige buslijn 56 vervalt. De wijziging van de dienstregeling leidde tot commotie en onrust in de gemeenten Berkelland en Lochem en handtekeningenacties. Dit was aanleiding voor twee afzonderlijke bestuurlijk overleggen tussen provincie, vervoerder Arriva en beide wethouders  op 4 november.

Dit bericht gaat verder onder de advertentie

Het tweede bestuurlijk overleg vond plaats in Berkelland waar wethouder Anjo Bosman 4337 handtekeningen overhandigde en ook de motie van de gemeenteraad overbracht. Zij benadrukte dat het belang van openbaar vervoer ook vanuit milieu en klimaatoverwegingen groot is en dat meermalen overstappen voor alle reizigers het ov minder aantrekkelijk maakt. Dat geldt voor scholieren, studenten, forensen, dagjesmensen en zeker reizigers die slecht ter been zijn. Dat er ook angst leeft bij mensen dat het busstation in Borculo verdwijnt op termijn. In het gesprek benadrukte gedeputeerde Van der Meer dat ook de provincie het belang van goed functionerend ov hoog in het vaandel heeft, juist vanwege de klimaatdoelen en dat het busstation Borculo niet ter discussie staat. Maar dat gezien de veranderingen in de omgeving én het teruglopend aantal reizigers in buslijn 56 de vervoerder wel met een alternatieve dienstregeling moest komen. Hij uitte zijn begrip voor de zorgen en overwegingen die de wethouder inbracht. Echter de nieuwe dienstregeling zorgt voor een snelle en ook een comfortabele verbinding. Wel betekent het voor sommige groepen vaker overstappen. Afsluitend zegde hij toe dat de vervoerder ook voor de reizigers die opstappen in Borculo zal onderzoeken of de meerkosten door meer reizen met de trein kunnen worden verzacht. Daarnaast zegde hij op aandringen van de wethouder toe dat hij de vervoerder zal verzoeken of de extra scholierenrit in Borculo kan starten. Ten slotte gaf hij mee dat ook voor Berkelland het aanbod van de vervoerder geldt om aan de gemeenteraad een goede toelichting te geven waarom bepaalde keuzes gemaakt moesten worden.

Jaarlijkse veranderingen van de dienstregeling

Het trein, metro en busverkeer in Nederland vormt samen één vervoersysteem in samenhang met internationaal-en goederenvervoer per trein. Ieder jaar wijzigen alle vervoerders hun dienstregeling op 12 december. Gedurende het jaar worden de reizigerstromen gemonitord. Waar gaan mensen naar toe, waarom en hoeveel zijn het er. Onder andere op basis hiervan maken de vervoerders vervoersplannen waarin zij hun dienstregeling aanpassen aan gewijzigde omstandigheden in de omgeving én gewijzigd reizigersgedrag. De vervoerplannen worden aan reizigersverenigingen voorgelegd voor advies. Aan gemeenten wordt inbreng en informatie gevraagd. Gedeputeerde Staten stellen de vervoersplannen vast. Daarbij wordt getoetst op de uitgangspunten van de concessie. Tijdens de concessieperiode blijft de bijdrage van de provincie gelijk. Jaarlijks besteedt de provincie zo’n 150 miljoen euro aan het regionale openbaar vervoer.